Fremtiden er nu....
Hvis man som forbruger søger at formindske sin CO2-udledning, er alternativerne efterhånden mange. Flere af de store bil mærker satser klart på hybrid- og elbiler. Toyota har eksempelvis sat sig et ambitiøst miljømål med 'Nul CO2-udslip*. Målet er, at co2-udslippet fra Toyotas biler i 2050 skal være 90 procent mindre end i 2010.
For at opnå dette vil Toyota gøre konventionelt drevne Toyota-modeller mere brændstofeffektive, og derudover vil de fremme udviklingen af nye modeltyper, herunder hybrid-, plug-in hybrid-, elektriske og brændselscellebiler med lavt eller nul CO"-udslip. Toyota har samtidig tager teten og erkendt, at biler baseret på renere eller alternative drivformer kun gør gavn, hvis de sælges i stort antal. Derfor vil de arbejde for at gøre dem bredt tilgængelige og fremme udviklingen af den nødvendige infrastruktur, herunder tank- og ladestationer.
Læs mere: Toyotas 2050-miljøudfordring
Det går den rigtige vej
Ifølge en ny rapport fra Det Europæiske Miljøagentur udleder nye danske biler fire gram mindre CO2 end i samme undersøgelse sidste år. Det vil sige, at bilerne kører længere og længere på literen med mindre CO2-udledning til følge. Det placerer Danmark på en tredjeplads blandt de andre 28 EU-lande. Gennemsnittet for en ny bil i EU ligger på gennemsnitligt 119,5 gram CO2 pr. kilometer, hvor de danske ligger på gennemsnitligt 106,2 gram pr. kilometer.
Nye danske bilers CO2-udledning har været støt faldende siden statistikken begyndte i 2001. Nedgangen i den danske statistik tog for alvor fart i 2008. Siden 2001 er CO2-udledningen pr. km pr. nyindregistreret ny dansk personbil faldet hele 39 procent.
Alle store bilmærker i Europa klarede EU’s mål om bedre brændstoføkonomi i 2015 og kan derfor arbejde hen imod de imponerende 2021-mål, der lyder på 95 gram CO2 pr. kilometer.
Læs mere: Bliv klogere på hybridbiler
Et skridt ad gangen
Hvis man gerne vil køre mere grønt, er hybrid et skridt i den rigtige retning. Ikke nok med at du reducerer CO2-udledningen med op til 37%, når du kører i en hybrid sammenlignet med en konventionel bil, så har hybridbilen har også et meget lavt niveau af det miljøskadelige kvælstofoxid (NOx). Faktisk er NOx-emissionerne fra bilen 15-30 gange mindre end fra en gennemsnitlig dieselmotor.
Er du også blevet nysgerrig på grøn kørsel og hybridbiler?